Edzés betegen?? FELEJTSD EL!

dec. 15 | 1. oldal - fitnesslife.hu

Tél közeledtével egyre könnyebben betegszünk meg és a sokszor időszakos, csak látszólag kellemes időjárás is kedvezhet a megfázásnak, meghűléses állapotok kialakulásának. Az egészséges életmód, a helyes táplálkozás és az emelt dózisú vitaminbevitel jól támogathatja az immunrendszerünket, de óhatatlan, hogy néha-néha elkapjunk valamilyen nyavalyát. Kiváltképpen kellemes ez, amikor éppen jó úton haladunk a programunkban, legyen szó akár egy diétáról, akár tömegnövelésről. Az ember nehezen teszi le a súlyokat ilyen esetben, gondolván, 1-2 nap alatt csak kiheveri a betegséget. Vajon tényleg megéri kockáztatnod, hogy egy hosszabb szünetre kényszerülj pusztán azért, mert mereven ragaszkodsz a terveidhez??! Olvass csak tovább:

Amikor még csak kezded érezni, hogy valami nem oké…

Egy kis torokszárazság, kaparás, levertség… oda se’ neki, ledöntesz egy Hot Blood-ot vagy egy terápiát, aztán küldöd ezerrel. Az edzés betegen is jól megy, de csak utána kezded érezni igazán, hogy ezt talán nem kellett volna. És tényleg nem. Másnapra már a torkod is jobban bedurran vagy teljesen le is betegszel. Könnyű összekeverni a „nem az én napom”- érzést egy betegség közeli állapottal. Az ember erőt gyűjt és teszi a dolgát. Mint ahogyan ezt már annyiszor végigjátszotta. Ha viszont bujkál benned valami, nem úszod meg ennyivel.

Emlékszel, mit csinál a kortizol? Elvonja a szervezet erőforrásait az immunrendszerünktől. Az edzés mindig magas kortizolszinttel jár. Még ha nem is vagy teljesen védtelen ilyenkor, a kortizol hátráltatja az immunrendszered tengerészgyalogosaiként működő T-limfociták osztódását, ami finoman szólva sem túl előnyös akkor, ha már elkaptál valamit. Ergo simán lehet, hogy ha csak 1-2 edzést kihagysz és a pihenésre koncentrálsz, már nem leszel beteg.

 

Fertőzésveszély

Sokszor még a háziorvos is mondja, hogy „ha toroktól lefelé nem érez semmit, nincsen semmi baja”. Valójában egy egyszerű torokfájás is lehet egy influenzafertőzés tünete (még ha nem is jellemző a tévhitekkel ellentétben), de igen nagy könnyelműségre vallana, ha pusztán ezt a kijelentést szem előtt tartva kezdenénk bele a dologba. Vagy tegyük fel, csak megfáztál. Szuper. Elmész edzeni és ezzel meg is adod magadnak a kegyelemdöfést. Egy eleve legyengült immunrendszer értelemszerűen könnyebben legyőzhető más fertőzések által is.

 

Egyébként ha fázunk, amellett persze, hogy melegebben öltözünk, ösztönösen igyekszünk melegebb, zárt helyen meghúzni magunkat. Minél több időt töltünk zárt térben más emberekkel, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy megfertőződjünk.
Összegezve, a hideg időjárás és az azzal járó alacsony páratartalmú, száraz levegő egyrészt a vírusok/baktériumok terjedésének is kedvez, a nyálkahártyáink szárításával szinte megágyaz a vírusoknak/baktériumoknak, másrészt csökkenti az immunitásunkat a monocitáink hátráltatása révén. Ha száraz a levegő a lakásban/hálószobában és reggelre mindig kiszárad a torkod, sokkal nagyobb eséllyel számíthatsz valamilyen felső légúti betegség kialakulására.  Ha már a torkod fáj, innentől kezdve csak az a kérdés, mivel fertőződtél meg és a szervezeted hogyan képes ellene védekezni. Ha nincs szerencséd, kalkulálhatsz további tünetekkel, orrfolyással, lázzal, fejfájással és minden földi jóval.

Itt kell tudni megállni, mielőtt tényleg teljesen ledönt a lábadról egy egyszerű megfázás.

 

“Értem én, de miért baj, ha egy kicsit fáj a torkom és úgy edzek?”

Ha valamilyen megfázást okozó vírussal, pl. rhinovírussal, coronavírussal (csak hogy a leggyakoribbakat említsem) fertőződtél meg, az immunrendszered már eleve legyengült állapotban van és küzd a fertőzés ellen. Mint ahogyan arról már beszéltünk, az edzés mint fizikai stresszfaktor okozta kortizolszint emelkedés hátráltatja a T-sejtjeinket a betegség elleni küzdelemben. Ha a T-limfociták nem tudják tenni a dolgukat, akkor majd a vírusok tudják és nem utolsósorban más vagy inkább másodlagos fertőzésekre is fogékonyabbak leszünk a legyengült immunrendszerünkkel.

Ez a dolog egyik fele. Másrészt az emberiség iránt érzett gyűlöletedet ne az edzőtársaidon vezesd le, ha teheted: legyél jófej és aranyos, és ahelyett, hogy összefikáznád az eszközöket, körbehörgöd a termet és összetüsszögöd a mosdót, kitéve ezzel másokat is a fertőzés veszélyének, húzzál inkább szépen haza, ne fertőzd körbe a fél várost és próbálj meggyógyulni! Ez a legtöbb, amit tehetsz másokért és magadért is. Azon kívül, hogy legalább egy kézfertőtlenítő gél használatával, gyakoribb kézmosással próbálod minimalizálni a fertőzés terjedését.

 

Még közel sincs vége! 😀 LAPOZZ!

A cikk a következő oldalon folytatódik:

Ez is érdekelhet: